Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

21/12/2014 - Telemedicine Critical Succes Factors

Exact 5 jaar geleden startte ik deze blog. In het archief op deze site vind je intussen 180 bijlagen -- precies 3 per maand -- waaronder een zestigtal boekbesprekingen. Hartelijk dank aan alle trouwe lezers en ik wens jullie allemaal bij deze Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar !

Ze lijken evident, maar de 18 kritische succes factoren die Momentum identificeerde, vormen een sterke leidraad wanneer we binnenkort ook in België “geneeskunde op afstand” serieus zullen moeten uitbouwen.

Onderzoekers uit de ICT sector bekeken een 30-tal projecten. Uit het verloop ervan leidden ze de factoren af die bepalend waren voor hun succes (of falen).

Het document Momentum: Towards a Personalised Blueprint - for doers, by doers is een ferme boterham (111 pag.), maar het beloont je met inzichten in een nieuw domein dat zowel technologisch al qua organisatie, motivatie en gedrag grote uitdagingen inhoudt.

Een vlag die drie ladingen dekt
“Telemedicine” is een container term, die ik meestal tracht te vermijden omdat er drie verschillende types van toepassingen onder vallen. Om verwarring te vermijden specifieer ik graag meteen of het gaat over:

  1. Telediagnose : onderzoek op afstand, met het oog op diagnose door de arts.
  2. Telemonitoring : werken met meetresultaten die (gediagnosticeerde) patiënten genereren.
  3. Teleconsultatie : een virtueel huisbezoek of overleg tussen zorgverstrekkers.

In deze studie zitten projecten van alle aard, dus is het gebruik van de algemene term hier logisch.

Kop vooruit ? Ja, maar doordacht
Een probleem met veel projecten in ICT (zeker in de gezondheidszorg) is dat men vaak boordevol enthousiasme ‘met de kop vooruit’ begint. Het idee waarmee men start lijkt zo briljant, dat men in de meeste gevallen vergeet dat je op het parcours valkuilen en betonnen muren zal tegenkomen. Een gebrek aan voorstudie, een behoorlijke structuur en voldoende “meetbaarheid” leidt daarom vaak tot verrassingen, vertragingen en mislukkingen. Ik spreek uit ervaring !

Even de tijd nemen om op te lijsten hoe je project staat ten opzichte van de achttien onderstaande factoren, kan veel miserie achteraf besparen. Ook als een project al loopt, doe je er goed aan de analyse even te maken. Je weet dan meteen waar je zwakke plekken en bedreigingen liggen.

Klaverblad en Storytelling
De onderzoekers deelden de succesfactoren niet alleen in volgens hun projectmatige aard, maar ook of het ‘persoonsgebonden’, ‘planmatige’ of ‘executieve’ factoren zijn.

Zo kwamen ze tot een ‘klaverblad’ indeling, die toelaat de factoren te hergroeperen bij het opstellen van een plan of bij de uitvoering ervan: Hoe bereid ik de mensen mentaal voor ? Waaraan moet ik denken bij het opstellen van het plan ? En wat is belangrijk bij de uitvoering ervan ?.

Niets is beter om te snappen waarover het gaat dan een goed verhaal: Storytelling. In een bijlage worden een aantal concrete telemedicine projecten (LINK) voorgesteld en wordt uitgelegd waarom ze al dan niet succesvol waren. Dat maakt het werken met de succes factoren meteen een pak concreter.

Bij de bespreking van onderstaande succes factoren is er ook steeds een hoofdstukje “lessons learned from cases”, waarin concrete voorbeelden worden aangehaald hoe men er in slaagde om voor elke factor succesvol te zijn.

Succes factoren voor de uitrol strategie
1) Ensure that there is cultural readiness for the telemedicine service.
2) Ensure leadership through a champion.
3) Come to a consensus on the advantages of telemedicine in meeting compelling need(s).
4) Pull together the resources needed for deployment (Finance, People, Information, Time)

Leuke noot: elke succesfactor wordt aan de hand van een grappig beeld voorgesteld, bv.

Organisatorisch change management
5) Address the needs of the primary client(s).
6) Involve healthcare professionals and decision-makers.
7) Prepare and implement a business plan.
8) Prepare and implement a change management plan.
9) Put the patient at the centre of the service.

Interessante tip: Onder 4.3.2. vind je bv. een kant-en-klare structuur voor een business plan

Succes factoren op vlak van reglementering en veiligheid
10) Assess the conditions under which the service is legal.
11) Identify and apply relevant legal and security guidelines.
12) Involve legal and security experts.
13) Ensure that telemedicine doers and users are “privacy aware”.

Interessante tip: bekijk zeker het concept van “privacy awareness training" in de context van de lopende informed consent issues in België!

Technologische succes factoren
14) Ensure that the appropriate information technology infrastructure and eHealth infrastructure are available.
15) Ensure that the technology is user-friendly.
16) Put in place the technology and processes needed to monitor the service.
17) Establish and maintain good procurement processes.
18) Guarantee that the technology has the potential for scale-up.

Interoperabiliteit, standaarden en een gemeenschappelijk platform waarop gegevens gedeeld kunnen worden, zijn tegelijk het hart en de Achillespees van elk project.

Conclusie
Momentum (hierna volgt een uitgebreide uitleg over de organisatie) beoogt de uitdagingen in kaart te brengen en de kritische succes factoren te bepalen die het gebruik van dit soort toepassingen kan bevorderen. Aan het einde van het document vind je ook een voorstel van “indicatoren”, die kunnen helpen het succes van (piloot)projecten meetbaar te maken. Dit is geen theoretisch verhaal, maar een grondige en leerrijke analyse voor al wie lezen of leren wil.

Dirk BROECKX – 21 december 2014

REAGEER

 

MOMENTUM

European Momentum for Mainstreaming Telemedicine Deployment in Daily Practice

MOMENTUM has, at its heart, building a European momentum for telemedicine to ensure the provision of high quality routine care for its people. Stakeholders will be closely involved.

The MOMENTUM Thematic Network will develop a European Union-wide multi-stakeholder platform. At the core of the platform are the practitioners of telemedicine – those involved with its day-to-day delivery. Its wider community includes stakeholder groups, other actors and the broader public. MOMENTUM has a core set of objectives.

It is about creating a platform across which the key players can share their knowledge and experience in deploying telemedicine services into routine care so as to build a body of good practice. Working together, they will define a Blueprint that validates a consolidated set of methods supporting the telemedicine service implementation process. Results count.

MOMENTUM's outcome will be a vibrant and sustainable network of telemedicine stakeholders. Their responsibilities are to develop and maintain a European Telemedicine Deployment Blueprint that will achieve three results.

• It will assist countries and telemedicine practitioners in their telemedicine implementations, and validate the work of past initiatives.

• It will document the roadblocks – the lack of robust methods to support the telemedicine implementation process is perceived as one of them – that obstruct telemedicine implementation in daily practice.

• It will propose a set of policy recommendations: these will help to create the enabling environments needed to accelerate overall telemedicine deployment in Europe.

It will be a core tool: it will be fundamental to assessing the legal and organisational issues to be addressed in mainstreaming telemedicine at European, regional and local levels. Hence, it will deal with base-line legislation through to local practice guidelines.

MOMENTUM's ultimate goal is turn telemedicine into a sustainable mechanism.

Meer info op de EU website (LINK1) en de eigen website van Momentum (LINK2)

 

 


‹‹Back






Copyright © 2024 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
Webontwikkeling Siteffect